Shalomjerusalem.reismee.nl

activiteiten in Beit Byer

Er is hier elke dag veel te doen. Door de mensen zelf en diverse activiteiten, die voor ze worden georganiseerd. Zo hebben we dinsdag jl. een groots optreden van het politie muziekkorps meegemaakt. Bijzonder was het om te zien hoe deze oude mensen hiervan genoten, meezongen en dansten. Het is voor al hun inzet en gedrevenheid. Het zit zo diep geworteld, sterker nog, het zit in hun genen! Zelfs de politie-agentes zag je met de oude mensen dansen. Het is fijn hoe respectvol de, meestal, jonge politie-agenten met de ouderen omgaan.

Iedere maandag is het hier dierendag. Volgens deskundigen is het therapeutisch zeer goed voor de ouderen om met dieren om te gaan. Op twee tafels worden er allerlei dieren, zoals cavia's, konijntjes, woelratjes, een chinchilla, een groen vogeltje zonder vleugeltjes, ter voorkoming dat ie wegvliegt en er is zelfs een schildpad. Alles loopt door elkaar ( zie foto's op de blog ). Elke dag wordt er gymles aan de oudjes gegeven. Zittend worden er verschillende oefeningen gedaan met hoepels en ballen. Opmerkelijk is weer het enthousiasme van de deelnemers. Ook is er een fanatieke kaartclub, die echt iedere dag aan het kaarten zijn. Niet te vergeten de brei-en borduurgroep en degenen die met enorm veel geduld met kleine spijkertjes en kleurrijke glinsterkraaltjes mooie schilderijtjes maken. Bastien is ook besmet geraakt en is in haar 'hol' ook af en toe bezig om een glinstervol schilderijtje te maken. Voorts triomino en rummikub, memoriespelletjes en back gammon worden ook enthousiast beoefend. Wij willen het sjoelen introduceren. Via onze vrienden in Jerusalem proberen wij aan een sjoelbak te komen.

Afgelopen donderdag was een bijzondere dag. De weekafsluiting met als thema 'feest van de bomen' . Toe Bisjwat, zoals het wordt genoemd, is de nieuwjaarsdag van de bomen. Deze dag was van belang voor de toepassing van de wetten over het afdragen van de oogst aan de Tempel. Deze dag wordt wereldwijd door de Joden gevierd, door het eten van fruit, dat bij voorkeur in Israel wordt verbouwd. In Israel zelf wordt dit uitbundig gevierd en er worden vaak bomen gepland door schoolkinderen.

Wim en Coba

je maakt daar wel wat mee, al die dieren gezellig hoor. Maar ook die glinster schilderijtjes lijken mij wel leuk alles goed opschrijven zodat je ons dat ook kan leren. Shalom van ons beiden.

Anja

Lijkt mij ook leuk die schilderijtjes
Vooral dat glinsterspul.
Geen diertjes meenemen

Indra

Wat een leuke fotos en prachtige verhalen. Ik leef met jullie mee. Hartelijke groetjes hoor.

Rieteke

Goedemorgen Bastien en Johann, wel laat maar niet minder gemeend, mijn felicitaties voor je verjaardag. Beter laat dan nooit!. Geniet van jullie verslagen en foto's, zo ben ik ook weer even terug in vervlogen tijden ( wij zaten in Sha'ar Hagolan in een kibutz aan het meer van Tiberias en hebben rondreizen gemaakt). Wat een ervaring! veel liefs, smok, Rieteke

Janneke

Wat enig zeg ,de mensen hebben daar veel te doen en het lijkt me er heel gezellig.

Wim en Coba

Wij willen jullie even feliciteren met jullie kleindochters jammer dat je hier niet kunt zijn, maar je kunt niet alles hebben toch?