Shalomjerusalem.reismee.nl

POERIM

Graag willen we jullie nog even deelgenoot maken van het komende Poerimfeest, ook wel lotenfeest genoemd. Iedereen is druk bezig met de voorbereidingen voor Poerim, een Joods voorjaarfeest. De winkels hangen vol versierselen, maskers en verkleedkleren, voornamelijk voor de kinderen. De kinderen gaan een paar dagen verkleed naar school. Het heeft wel iets van carnaval. Je ziet koninginnen, engelen, clowns, superhelden enz. Je komt ze op straat allemaal tegen. We kwamen o.a. een meisje tegen, die als boomstam was verkleed. Erg mooi. Het eigenlijke Poerimfeest begint op zondag 12 maart en duurt 2 dagen. Poerim kun je vinden in het boek Ester 9: 20-23. De geschiedenis van koningin Ester, haar oom Mordechai en de minister Haman. Het kwam erop neer dat Haman al voorbereidingen had getroffen om Mordechai en alle Joden te doden. Dat heeft koningin Ester weten te voorkomen. Als het verhaal van koningin Ester, Mordechai en Haman wordt verteld, dan gaat men bij het horen van de naan Haman veel lawaai maken o.a. met ratels. Een lawaai van jewelste.