Shalomjerusalem.reismee.nl

ONZE WERKDAG

Om 7 uur loopt 's ochtend de wekker af! Wij zijn beiden voor die tijd al wakker, willen vooral niet te laat op ons werk komen. Van ons 'hol' naar de eetzaal van de dagopvang is ongeveer 1 minuut lopen, soms slalom door de plassen water in de gang. We vragen ons nog steeds af waar het water vandaan komt. We worden begroet door Etna, die begint om 7 uur de tafels te dekken. Wakiem is onderweg naar de hoofdkeuken. Hij haalt de broden ( lechem in het Hebreeuws) en de andere etenswaren voor het ontbijt. Voor ons zijn er gemiddeld 8 broden per dag. Wij verpakken 2 sneetjes brood in een plastic zakje. Deze zakjes met brood verdele wij over 3 bakken, voor de 3 karren, die door de eetzaal gaan met etenswaren voor het ontbijt. Terwijl wij bezig zijn, komt Etna met een heerlijk kom daisa voor Johann. Erg lief! Na deze werkzaamheden gaan we even terug naar ons 'hol' om een vest of jas op te halen. Om buiten te wachten op de busjes met de dagopvangmensen! Bastien vindt dit het mooiste moment van de dag. Voor elke bus rijdt Johann een soort trapje op wielen naar de bus om de mensen gemakkelijker te laten uitstappen, dan begeleiden we ze naar binnen. Velen met dat vernuftige looprekje, vaak vol hangend met allerlei tassen. De mensen willen zich zoveel mogelijk zelf redden! Als ze binnenkomen, gaan ze op hun eigen plekje zitten en kunnen dan zelf koffie of thee inschenken. Altijd worden we vrolijk begroet met 'bokertof' ( goedemorgen) en ' 'Baruch Hashem'. Zo tegen half 10 zijn alle ongeveer 70 mensen binnen. Bastien gaat al even daarvoor naar binnen om daisa in kommen te scheppen. We zien dat de mensen hiervan genieten. Vervolgens zorgen we dat ieder een bord eten krijgt met lechem, koffie, thee of melk. Johann loopt vaak met Ciona mee en Bastien met Ora. Daarna gaan we zelf eten. Een bord opgeschept door Etna. Erg lief, maar altijd teveel. Ook de collega's gaan dan eten. Na het eten gaan we afruimen, evenals Cham, die zijn 'eigen' tafels gaat afruimen, die dat heet gestruktureerd doet. Wat blijft er veel eten over! Al is er ook een aantal, die etenswaren in hun tas laten verdwijnen. Wij gaan even naar ons 'hol' tanden poetsen, jassen ophangen en dan op naar de activiteiten. Vaak wordt er ook iets gemeenschappelijks gedaan. Er komt dan iemand uit de Tora lezen of Ora vertelt een heel spannend verhaal. Na het verhaal leest ze altijd een stuk uit de Tora. Iedereen luistert dan met open oor en vol aandacht! Bovendien helpen we omstreeks 11 uur mee met het inschenken van thee en koffie, zonder melk! Tegen half 1 beginnen we met de voorbereiding van het middagmaal. Altijd is er soep ( marak in het Hebreeuws), die wij op scheppen en uitdelen en de borden met eten, die wij de mensen geven. Dan gauw zelf weer eten, weer opgeschept door Etna, die goed om ons denkt, meestal weer teveel! Altijd fruit na. Wat smaakt het fruit hier heerlijk! Dan beginnen we aan onze laatste taak, het afruimen van de tafels. Tegen 2 uur gaan we moe, maar voldaan naar ons 'hol'.

René en Erna

Lieve mensen,
Wat een geweldige verhalen!! Susan vertelde ons over jullie website en avontuur.
Daarna hebben we gezellig Hebreeuwse liedjes gezongen.
Liefs uit Zuidhorn

Indra

Prachtig verhaal!

Frans

Wat een leuk geschreven verhaal, en wat een goed dagelijks beeld geeft het. Best aanpakken zeg! Maar vast ook veel genieten ondertussen. De mensen genieten in ieder geval vast en zeker van jullie!

Ger en Janny Oosting

Hallo Johan en Bastien,
We merken dat jullie al in een bepaald ritme komen. Het is leuk om ouderen te verzorgen hè. Fijn om zo met jullie mee te leven.

Wim 'Veen

Bastgien wat is daisa? Lijkt me wel lekker.