Shalomjerusalem.reismee.nl

Hoeden, pijpenkrullen en pruiken

Vanuit het stille en vredige monastery St. Claire zijn we in een heel andere wereld beland. Hoeden, pijpenkrullen, pruiken en heeeel veel kindertjes bepalen het straatbeeld! Beit Byer ligt in een orthodoxe wijk. Maandagochtend werden we hier hartelijk ontvangen door o.a. Sarah, hetb hoofd van de dagopvang. We kregen teveel informatie. Het duizelde ons. Ons onderkomen is ondergronds en is basic. Bastien noemt het een "hol", maar gelukkig kan er een raam open! Onze eerste taak was het afruimen van eettafels van de mensen van de dagopvang, die genoten hadden van het middageten. Sarah liet ons de omgeving zien, waar de winkels, postkantoor en banken te vinden zijn. In het winkelcentrum werden we afgezet. Het was ongeveer een half uurtje lopen tertug naar Beit Byer. Moe en vol spanning voor de eerste echte werkdag zijn we gaan slapen. De wekker ging tegen 7 uur af. Om kwart voor acht waren we in de eetzaal, waar onze eerste taak was om 2 boterhammen in een plastic zakje te doen. Zo hebben we 10 broden verdeeld. Johann werd verrast met een volle kom daisa ( havermoutpap), waar de meeste mensen dol op zijn. Het is natuurlijk ook gezond! Daarna gingen we naar buiten om de mensen van de dagopvang, meer dan 30 oudjes, die met verschillende busjes aankwamen uit heel Jerusalem te helpen uitstappen. We hielpen de mensen uitstappen, de een met en de ander zonder loophekje. Deze looprekjes zien er vernuftig uit. Voor met 2 wieltjes en achter 2 tennisballen, die fungeren als rem. Het grappige en bijzondere was dat deze mensen ons welkom heetten met shalom en soms zelfs een kus. Ze zijn blij met de vrijwilligers uit Nederland! Na het uitgebreide ontbijt werden er allerlei activiteiten gedaan, zoals breien, knutselen, kaarten ( klaverjassen), lezen en slapen. Bij alle activiteiten werden we ingezet, behalve bij het slapen. Al snel gingen de mensen aan tafel voor het middageten. Ook een belangrijke activiteit! Het eten bestond uit soep, kippenpootjes, puree en of rijst en rode bietjes in blokjes gesneden. Yoghurt en een appeltje na. Bij deze activiteit, die zeer chaotisch verliep, werden wij ook ingeschakeld. Na het middageten gingen de mensen weer naar huis en wij weer aan het opruimen. Daarna waren we vrij en zo moe, dat we zelf die dag geen activiteiten meer hebben ondernomen. Terug naar ons "hol".

Janneke

Zo jullie hebben het vreselijk druk zo te lezen. Hopelijk went het wat zodat je smiddags nog eens even naar buiten kan. Petje af hoor dat jullie zo actief zijn. veel sterkte met alles .

Jannie en Mario

Hoi holbewoners,

Hopelijk storen wij jullie niet in jullie welverdiende rust, maar hoe ging het met de communicatie met de mensen? Bastien zag daar wel een beetje tegenaan.

Idet

Zo dat is niet niks wat jullie daar doen! Kunnen jullie er niet voor zorgen om ze ook te begeleiden bij het slapen....zzzzz
Ze zijn vast heel blij met jullie!
Trots op jullie!!
Liefs

Bo

Ze vinden het vast heel leuk met jullie!

heel veel kusjes en knuffels van mij en doe de groetjes aan de mensen daar!!

Ger en Janny Oosting

Shalom Johan en Bas10,(grapje van Ger)
Voelen jullie je al een beetje thuis in je hol? Je voelt je vast als een mol in z'n hol.... . We vonden het leuk om jullie ervaringen te lezen.
Groetjes van ons

Marie

Shalom. Leuk artikel om te lezen. De pijpenkrullen had ik wel kunnen verwachten, maar dat er veel pruiken zijn niet. Hoe komt dat zo?