Shalomjerusalem.reismee.nl

Rondom het klooster

Heerlijk wakker geworden in Jerusalem! Na het ontbijt in het eetzaaltje naast de keuken, zijn wij gaan wandelen rondom het klooster. In de prachtige tuin heb je een geweldig uitzicht over Jerusalem. Daarna een wandeling gemaakt naar het oude treinstation, waar nu een binnenplaats is met diverse winkeltjes en eetgelegenheden. Ook treden daar af en toe allerlei muzikanten op. We hebben wat boodschappen gedaan, maar schrokken van de prijzen. Jammer, de wijn is ook erg duur. Daarna weer terug naar het klooster en hebben een dutje gedaan. Om 18.30 uur zijn we naar een Vesper gegaan in het klooster, vlak bij onze kamer, waar de 12 nonnen, die hier wonen prachtig hebben gezongen. Er werd in het Frans uit de bijbel gelezen en gebeden. Als je de ogen dicht deed en luisterde naar het orgeltje en de zang, waande je al een beetje in de hemel. We zijn toen in de stromende regen met een harde wind ( Hollands weer) weer naar de binnenplaats van het oude treinstation gegaan en hebben in een sfeervol restaurantje heerlijk gegeten. Vrijdagochtend, nog steeds een harde wind en veel regen. Toch hebben we de stoute schoenen aangetrokken om naar de oude stad, de Jaffapoort, te lopen, iets meer dan een km. We zijn wederom dankbaar voor het voorrecht, dat wij hier mogen wandelen, zo dicht bij de bijbelse verhalen. Jerusalem, een stad, dat 800 meter boven de zeespiegel ligt en 125 vierkante km groot is en nu ongeveer 815.000 inwoners telt. We zien een smeltkroes van mensen en culturen. "s Avonds bij vrienden shabbat avond gevierd. Het begon met het aansteken van de 2 shabbatkaarsen (moeten helemaal uitbranden, dus niet uitblazen) en vervolgens het gebed: " Geprezen bent U, Eeuwige onze God, Koning van tijd en ruimte, die ons leven heiligt met Zijn voorschriften en die ons opdraagt de Shabbatlichten te ontsteken. Laten deze kaarsen een teken van zegening zijn om Uw heilge Shabbat en de vreugde van de Shabbatr op ons doen neerdalen" Iedereen kreeg een stukje van het gevlochten brood en deed daar wat zout op en daarna ging de beker met wijn rond. Ook de twee kinderen spraken een gebed uit. Toen werd er gegeten. Het was een ongedwongen, bijzondere avond. We zijn weer thuis gebracht in de stromende regen met zelfs wat sneeuw. Lailatov!

Gerrit en Jannie

Regen is zegen! Zeker in Israël, waar ze het toch van regen moeten hebben.
In de nieuwsbrief van Israël Today hadden we al gelezen dat het daar regent en we vonden het jammer voor jullie. Maar het 'slechte' weer duurt daar meestal niet lang, zodat jullie vast ook wel iets van warmte mee zullen krijgen. Is het niet in het weer, dan toch in het welkom bij jullie vrienden tijdens Shabbat!
Geniet ervan.
Groetjes, Gerrit en Jannie

piet ketting

In korte tijd hebben jullie al veel gezien. Veel plezier daar en tot ziens. piet

Ymkje

Geweldige verhalen en fotos. Wat leuk om zo mee te leven met jullie avontuur. Ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Ger en Janny Oosting

Hallo Johan en Bastien,
Bedankt voor jullie uitgebreide leerzame verslag,zo reizen wij ook een beetje
met jullie mee.
Leuk om te lezen hoe jullie Shabbat vieren.
We zien uit naar het volgende verslag.
Shalom , Ger en Janny

Hans & Susan

Lieve 2, wat een mooi verhalen (en zo veel al!); wat hebben jullie al veel beleefd in deze korte tijd. Fijn dat we zo via jullie blog alles kunnen meebeleven en ervan kunnen meegenieten. En wat een mooi bureautje voor jullie tablet. Veel plezier, blijf genieten en blijf vooral ook veel schrijven. Veel liefs van ons, xxx